fredag 19 april 2013

Valt fel utbildning?

Jag funderar lite på om jag har valt fel utbildning... Rekryterare är mitt näst största mål och personalchef är mitt största mål. Dessa två utbildningar innebär att jag måste konfrontera individer, styra över vilka som kvalificerar och inte, avskeda folk och ta en miljon beslut. Jag har något svårt med dessa uppgifter. För tillfället. Jag menar, jag kan inte ens berätta varken bra eller dåliga nyheter för min familj på ett bra sätt? Hur berättar man något för någon som man VET kommer flippa värre än vad en anställd på donken flippar burgare? Människan fungerar på ett konstigt och själviskt sätt i dessa situationer. På det sättet man reagerar på en nyhet beror på DINA förväntningar av den andra parten. Det spelar som ingen roll om förväntningarna stämmer in på denne eller ej. Man dömer ut en hel individ pga att man själv har vissa förväntningar och normer i sitt egna liv. Det betyder inte att den person man dömer har detsamma. Grundläggande i en av kurserna jag har läst under det senaste året är -"Det som är viktigt och betyder något för dig behöver inte nödvändigtvis betyda något eller vara viktigt för andra".

Varför ska det vara så svårt för människor att acceptera varandras val i livet? Vi är alla exakt likadana människor med samma innehåll och uppbyggnad men det betyder inte att vi ska tycka och tänka lika. Hört talas om yttrandefrihetsgrundlagen? Hört talas om egna mål i livet? Vad vill JAG göra med MITT liv. Ta dagen och nyheter som de kommer, bra som dåliga. Allting löser sig i slutändan så länge man samarbetar och slår ihop sina kloka huvuden. Alla människor gör bättre eller sämre val i livet oberoende på vad det är så förtjänar alla att ha stöd och kunna luta sig mot något trots att omgivningen möjligen inte är helt i frid med valet. Vad skulle du göra utan din familj i en känslig situation? Tänk på de nästa gång du berättar något för någon som inte tar de bra. Flippa inte järnet det första du gör. Ta reda all fakta och överväg sedan om det är värt att få ett raseriutbrott som ingen tjänar på i slutändan för.

Man behöver inte ha Europas högsta IQ för att räkna ut detta. Man behöver bara vara mänsklig.


Tack för mig.


                               Om alla tänkte som mig så hade det inte funnit något krig i världen.

1 kommentar:

  1. Du är så klok, och mänsklig (som du skriver)! Det är just därför du ska jobba m människor som du tänkt inom HR. Du är unik! Älskar dig!

    Coachen. ;-)

    SvaraRadera