tisdag 18 februari 2014

Mental utvecklingsfas

HOLA!

Seg som en koala idag trots att vi fick sova i natt! Halleluja. Satt och googla runt igår på vad det skulle kunna vara med Melvin som gör att han varken vill sova eller kan ligga själv i två minuter. Hann bara skriva "8 veckors beb..." så kom det upp en rad länkar som ledde till sidor om utvecklingssprång/trots. Melvin, mina damer och herrar, befinner sig i en mental utvecklingsfas! Så här står det:

"Språng 2Nästa förändringsperiod infaller vid omkring 8 veckor och nu börjar spädbarnet återigen att uppleva världen på nytt. Det börjar kunna känna igen enkla mönster i sin omvärld. Barnet upptäcker sina händer och fötter och kan fascineras av hur ljuset kastar sina skuggor på väggen. Det kan ägna lång tid åt att studera mönstret på ett tyg.
Det är mycket nytt att vänja sig vid och då behövs en trygg och välkänd omgivning. ”Mammighetsperioden” kan den här gången vara från några dagar upp till två veckor. Barnet blir krävande. Skrikande är det bästa sättet att visa hur jobbiga de stora förändringarna är. Känsliga barn gråter mer än tidigare. De flesta lugnar sig om de får vara nära mamma och pappa.
Andra språnget är en milstolpe i utvecklingen. Efter det vet föräldrarna vilka färger, smaker, lukter och ljud deras barn tycker bra eller illa om.

Så kan du hjälpa barnet:
Låt barnet utforska händer, fötter och tår. Titta på saker tillsammans när ni är utomhus. Prova ”dra-upp-leken” när barnet lärt sig lyfta huvudet själv. Ta ett bad tillsammans. Sätt upp ett spännande tyg vid sängen och häng en rolig mobil över skötbordet. Sätt på musik och speldosa." familjeliv.se

Varje språng är uppdelade i tre faser:

Fas 1: Först en jobbig period när barnet kräver extra uppmärksamhet. Det är inte bara vi föräldrar som inte känner igen vårt barn. Barnet känner heller inte igen sig själv! Allt har förändrats, barnet har liksom trätt in i en ny värld.

Tecknen på att ett nytt utvecklingsprång är på gång är ungefär desamma varje gång:
Barnet...
  • skriker oftare och mer.
  • vill ha mer fysisk kontakt och vill att du ska ägna dig mer åt det.
  • har sämre aptit.
  • är blygare och klängigare än vanligt.
  • sover dåligt.
  • suger mer på tummen.
  • är tystare och mindre livligt.
Fas 2: Själva utvecklingssprånget: Vad som händer varierar för varje språng.

Fas 3: Nu följer en lugn period. En vila efter den ansträngande utvecklingsfasen och inför nästan stora språng. Under viloperioden är barnet gladare och mer självständigt än tidigare. Både föräldrar och barn kan njuta av barnets nya färdigheter.
 
 


M prickar in ALLA punkter, fantastiskt! Det är alltså inget fel på denna lilla prins utan han är bara lite splittrad och känner inte igen sig själv. Förhoppningsvis så går detta språng över snart då han varit gnällig och vägrat sova i snart 6 dagar.

 

Den sista bilden har egentligen ingenting med detta inlägg att göra utan jag tycker bara att han är så fruktansvärt söt i sin djungel-pyjamas! LÄTT ett av mina favvo-plagg på honom. Jag menar, KOLLA PÅ HONOM! Han ligger för tillfället och sover i ett annat rum och jag saknar honom...han har sovit själv i 4 timmar. På tok för länge egentligen såhär på kvällskvisten.
          Igår hade jag guldklimpen i babybjörnen i princip halva dagen. Om den är så smidig som jag trodde? Nej. Jag tänkte att, NU kan jag göra allt samtidigt som han får den närhet han vill ha och vi kan busa medan jag gör nytta i hemmet... Det fungerar inte riktigt så. Jag försökte stryka igår(jag var försiktig och såg till att hans ben och armar var väl instoppade så ingen olycka skulle kunna inträffa) men gav upp efter 5 tröjor då det var jobbigare än att gå en mil under graviditeten, typ. Men, den är oroligt bra för mig som student för jag kan stå och läsa om han är gnällig och vill vaggas till sömns eller bara vara i famnen. Den kommer vara perfa när vi ska flyga och även i sommar när Melvin är ca sex månader eftersom han kan sitta på magen, utåt och inåt, och på ryggen! Så summan av kardemumman var detta väl spenderade pengar!

Åååååh nu vaknade min bebis! Äntligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar